A digitális kompetencia fejlesztése az anyanyelv tanításán keresztül


Az anyanyelvpedagógia a tanítás tartalmát és módszereit is figyelembe vevő alkalmazott tudomány, multi- és interdiszciplináris tudomány (Bárdos 2000). Az anyanyelvi nevelés fő fejlesztési területei közé tartozik a beszéd, a szóbeli szövegalkotás, a beszédértés, az olvasás, a szövegértés, illetve az írás, az írásbeli szövegalkotás. A kommunikációs nevelés két területre osztható: nem digitális és digitális területre. A digitális területhez tartozik a szóbeli, írásbeli, és a szóbeli-írásbeli kommunikáció fejlesztése.
A digitális kompetencia fogalmába tartozik a kommunikáció terén a technológia által közvetített tartalmak kritikus és etikus használata. Ehhez a következő készségekre van szükség: az információ felismerése, visszakeresése, értékelése, tárolása, előállítása, bemutatása és cseréje, illetve a digitális tartalomalkotás. Fontos, hogy a tanulók ismerjék az elért információ hitelességét, a kiszűrés technikáit, illetve a veszélyeket és etikus elveket.
A mai diákok számára az elektronikus tanulási környezet nem idegen, így a tanórákon bátran használhatunk IKT-eszközöket. A magyar nyelv elsajátítására, tanítására, a szabályok gyakorlására már számos IKT-program született. Amennyiben egy gyermek bizonytalan egy szó helyesírásában, és nem rendelkezik az új helyesírási szabályzattal (A magyar helyesírás szabályai 2015), fontos, hogy megbízható forrásból tudja ellenőrizni a szavakat, erre pedig megfelelő helyesírási tanácsadó portál az MTA által működtetett http://helyesiras.mta.hu/ oldal.
Interaktív szófelhő készítését a magyar nyelv oktatásán belül számos témakörben alkalmazhatjuk, például a szófajtan és a mondattan témában. Erre alkalmas program a http://www.tagxedo.com/app.html és a http://www.wordle.net/ egyaránt, illetve a digitális tábla. A digitális tananyag segít a motiválásban, emellett a szoftver lehetőséget ad érdekes és hasznos feladatok kitalálására, változatos technikák alkalmazására: önálló munka, csoportmunka. Az interaktív tábla így lehetőség ad az anyanyelvi és az IKT-kompetencia együttes fejlesztésére.
A gyermekek alkalmazhatják a gondolattérkép módszerét egy szöveg feldolgozására, ehhez megfelelő program a https://bubbl.us/ és a https://www.mindmeister.com/ is.
Készíthetünk érdekes és izgalmas kvízeket, melyet megoldhatnak önállóan, párban vagy akár csoportban is. A kvíz jó módszer egy téma bevezetésére vagy akár összefoglalására, illetve nyomon követhetjük diákjaink haladását a tananyagban.
Az IKT-eszközök segítségével tehát egy olyan keretbe helyezhetjük az óra tananyagát, amely a gyerekek számára közvetlenebbé, érthetőbbé, hasznosabbá válik.

21. századi kompetenciák
(Forrás: Czető Krisztina)

NAT: http://www.ofi.hu/sites/default/files/attachments/mk_nat_20121.pdf

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések