A digitális kompetencia fejlesztése az anyanyelv tanításán keresztül
Az anyanyelvpedagógia a tanítás
tartalmát és módszereit is figyelembe vevő alkalmazott tudomány, multi- és
interdiszciplináris tudomány (Bárdos 2000). Az anyanyelvi nevelés fő
fejlesztési területei közé tartozik a beszéd, a szóbeli szövegalkotás, a beszédértés,
az olvasás, a szövegértés, illetve az írás, az írásbeli szövegalkotás. A
kommunikációs nevelés két területre osztható: nem digitális és digitális
területre. A digitális területhez tartozik a szóbeli, írásbeli, és a
szóbeli-írásbeli kommunikáció fejlesztése.
A digitális kompetencia fogalmába
tartozik a kommunikáció terén a technológia által közvetített tartalmak
kritikus és etikus használata. Ehhez a következő készségekre van szükség: az
információ felismerése, visszakeresése, értékelése, tárolása, előállítása,
bemutatása és cseréje, illetve a digitális tartalomalkotás. Fontos, hogy a
tanulók ismerjék az elért információ hitelességét, a kiszűrés technikáit,
illetve a veszélyeket és etikus elveket.
A mai diákok számára az
elektronikus tanulási környezet nem idegen, így a tanórákon bátran
használhatunk IKT-eszközöket. A magyar nyelv elsajátítására, tanítására, a
szabályok gyakorlására már számos IKT-program született. Amennyiben egy gyermek
bizonytalan egy szó helyesírásában, és nem rendelkezik az új helyesírási
szabályzattal (A magyar helyesírás szabályai 2015), fontos, hogy megbízható
forrásból tudja ellenőrizni a szavakat, erre pedig megfelelő helyesírási
tanácsadó portál az MTA által működtetett http://helyesiras.mta.hu/
oldal.
Interaktív szófelhő készítését a
magyar nyelv oktatásán belül számos témakörben alkalmazhatjuk, például a
szófajtan és a mondattan témában. Erre alkalmas program a http://www.tagxedo.com/app.html és a
http://www.wordle.net/ egyaránt, illetve a
digitális tábla. A digitális tananyag segít a motiválásban, emellett a szoftver
lehetőséget ad érdekes és hasznos feladatok kitalálására, változatos technikák
alkalmazására: önálló munka, csoportmunka. Az interaktív tábla így lehetőség ad
az anyanyelvi és az IKT-kompetencia együttes fejlesztésére.
A gyermekek alkalmazhatják a
gondolattérkép módszerét egy szöveg feldolgozására, ehhez megfelelő program a https://bubbl.us/ és a https://www.mindmeister.com/ is.
Készíthetünk érdekes és izgalmas
kvízeket, melyet megoldhatnak önállóan, párban vagy akár csoportban is. A kvíz
jó módszer egy téma bevezetésére vagy akár összefoglalására, illetve nyomon
követhetjük diákjaink haladását a tananyagban.
Az IKT-eszközök segítségével tehát egy olyan keretbe helyezhetjük az óra
tananyagát, amely a gyerekek számára közvetlenebbé, érthetőbbé, hasznosabbá válik.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése