Szófelhő
Módszertani ötlet: Szófelhő
A szakpárom magyar és német, így
a szófelhő technikáját választottam az IKT-programok közül, mivel jól
használható mind az anyanyelvi oktatásban, mind a nyelvtanulásban.
Elkészíthetjük mi, de a tanulókat
is megkérhetjük a szófelhőre készítésére, mellyel egy vizuális vázlatot hoznak
létre. Fejlődik a vizuális készségük, az
írásbeli szövegértés és szövegalkotás készsége, az önálló tartalom, információgyűjtés és feldolgozás
készsége is, illetve az IKT eszközök alkalmazásával megtanulják ennek előnyeit,
hátrányait, veszélyeit.
Az elkészült anyagokat
szerkeszthetjük úgy, hogy kiválasztjuk a szavak színét, hátterét, valamint
hangsúlyozhatjuk a szavak nagyságát is. Ez azért fontos, mert így a címeket,
főbb pontokat ki tudjuk emelni, az egyes címekhez tartozó alpontokat pedig
azonos színnel tudjuk jelölni. Az elkészült szófelhőt akár ki is nyomtathatjuk
papírra, vagy lementhetjük, és a gyermekekkel közösen készíthetünk például
plakátot belőle.
Szófajtan
A magyar nyelv szófajainak ábráját elkészíthetjük a
diákokkal. Az előzetesen vett elmélet alapján a legmeghatározóbb pontoknak kell
belekerülnie a szófelhőbe. Ezen feladatnál fontos tulajdonsága a programnak,
hogy a főbb pontokat ki tudjuk emelni, így például az ige kategóriájában a
cselekvés idejét nagyobb betűmérettel tudjuk jelölni, az ehhez tartozó
fogalmakat pedig kisebbel, de azonos színnel.
Ez azért is hasznos feladat, mert az előzetesen megbeszélt
elméletet kell a gyermekeknek értelmezni, kiemelni a lényeget és ezt egy
ábrában összegezni.
Alkalmazhatjuk ellenőrző feladatként is a témakör végén,
akár csoportokban kidolgozhatják az egyes szófajok ábráit.
Német nyelv
határozott névelői (der, die, das)
A német nyelvben a hímnemű, nőnemű és semlegesnemű névelővel
rendelkező főnevek meghatározására vannak szabályszerűségek.
Kapcsolódó elmélet:
Például általában
hímneműek jelentésük szerint a hímnemű élőlények (der Vater), a napok, hónapok, évszakok nevei (der
Dienstag, der April, der Frühling), az
égtájak, csapadékok, szélfajták nevei (der Osten, der Tau, der Monsun), a legtöbb kőzet neve (der Granit), a legtöbb idegen folyónév (der Don,
DE die Theiß), hegyek és tavak nevei
(der Harz, der Baikal), a legtöbb
alkoholfajta neve (der Wein, DE das Bier),
autómárkák és vonatok nevei (der Opel, der Meridian), a legtöbb pénzem (der Forint DE das Pfund Sterling, die Liea, die
Drachme, die Mark). Végződésük szerint: -er/ler
(der Körper, der Künstler), -el (der
Hebel), -ich/ig (der Teppich, der Pfennig), -ling (der Lehrling), -s (der
Fuchs), -ant (der Elefant), -ar/är (der Bibliothekar, der
Sekretär DE das Exemplar, das Honorar), -eur (der Regisseur), -ier (der Offizier), -iker (der Graphiker), -ismus (der Optimismus), -ist (der Realist), -or (der Reaktor), -ast (der Kontrast).
Illetve minden olyan főnév, amely igéből származik, és nincs végződése: springen
> der Sprung, gehen > der Gang, verstehen > Verstand.
A szófelhőbe megjeleníthetjük a jelentés szerinti
kifejezéseket és a főnévhez tartozó végződéseket. A főnevekhez tartozó névelők
alapvető fontosságúak a német nyelvtanban, így fontos, hogy a gyermekek el
tudják sajátítani. Kereshetnek további példákat az egyes szavakra, végződésekre,
hogy még jobban rögzüljenek.
Kreatív írás
Fogalmazás íratása esetén egy színesebb módszerként
szolgálhat a szófelhő, melynek segítségével a fogalmazásba elvárandó
kérdéseket, kifejezéseket, információkat össze tudjuk rendezni. Mivel a szavak
nem meghatározott sorrendben szerepelnek, így abszolút a gyermekek kreativitására
van bízva, mit hoznak ki belőle, akár verset is írhatnak. Amennyiben több
szófelhőt készítünk, és azt nyomtatva bevisszük az osztályba, vagy kivetítjük projektorra, csoportosan is dolgozhatnak a
diákok. A gyermekeknek úgy fejlődik ezáltal a szövegalkotási készségük, hogy
közben a vizuális készségük, kreativitásuk is erősödik.
Szószedet
Magyar nyelvtanból a szószedetet
például használhatjuk arra, hogy egy adott szónak a szinonimáit megkeressük a
szinonimaszótárban, majd ezeket a szavakat, kifejezéseket jelenítjük meg a
szófelhőben. A keresés és a szófelhő készítése is történhet egyénileg, párban,
akár csoportokban. Amennyiben több csoport gyűjt, célszerű olyan szavakat választani,
melyek egymás ellentétei, vagy egy témakörbe tartoznak. Az összegyűjtött anyag
jól használható fogalmazások, elemzések színesítésére.
Magyar irodalom esetén az egyes
költők, írók sajátos nyelvezetét ábrázolhatjuk. A szerzők nyelvezetét
beleilleszthetjük az adott irodalmi korszakba, megbeszélhetjük, hogyan illeszkedik
az adott kor irodalmi elvárásaiba, és össze is hasonlíthatjuk őket egymással.
Német nyelv esetén egy adott
témához tartozó szavakat gyűjthetünk ki a gyermekekkel. Például a konyha
berendezési tárgyait, illetve konyhai tevékenységeket. Egy ilyen szószedet nagy
segítséget nyújthat szóbeli tételek kidolgozásánál, nyelvvizsgára, érettségire
készülésnél.
Szófelhők
elkészítésére a wordart alkalmazást használtam: https://wordart.com/
Tapasztalat
Magántanítványom nehezen tanulta meg a szófajokat, így arra gondoltam, hogy készítsük el a tankönyvi szöveg alapján az egyes szófajok szófelhőit, mint azt az első feladatomban is írtam. Az elkészült szófelhőket lementettük. Kinyomtattuk őket, illetve minecraft figurákat is - tanítványom kedvenc számítógépes játéka -, és készítettünk egy plakátot. Az ábrák kivágásánál, ragasztásánál újra átismételtük az egyes szófajokat, miközben látta is az általa készült szófelhőket. Már azzal is jelentősen több fogalmat jegyzett meg, hogy ő készítette el az ábrákat, a szóbeli ismétlés pedig egy pluszt tett hozzá ehhez, így azt gondolom - és a plakátkészítést követő dolgozat is ezt mutatja -, hogy sikeres volt a technika alkalmazása (természetesen a tankönyvi, munkafüzeti feladatokat is gyakoroltuk előtte).
Tanítványom nagyon élvezte, hogy a számítógépen alkothat, és azzal, hogy egy általa kedvelt dolgot - minecraft - párosítottunk egy számára nehezen megtanulható anyaggal, ez még közelebb vitte őt ahhoz, hogy megtanulja.
Tapasztalat
Magántanítványom nehezen tanulta meg a szófajokat, így arra gondoltam, hogy készítsük el a tankönyvi szöveg alapján az egyes szófajok szófelhőit, mint azt az első feladatomban is írtam. Az elkészült szófelhőket lementettük. Kinyomtattuk őket, illetve minecraft figurákat is - tanítványom kedvenc számítógépes játéka -, és készítettünk egy plakátot. Az ábrák kivágásánál, ragasztásánál újra átismételtük az egyes szófajokat, miközben látta is az általa készült szófelhőket. Már azzal is jelentősen több fogalmat jegyzett meg, hogy ő készítette el az ábrákat, a szóbeli ismétlés pedig egy pluszt tett hozzá ehhez, így azt gondolom - és a plakátkészítést követő dolgozat is ezt mutatja -, hogy sikeres volt a technika alkalmazása (természetesen a tankönyvi, munkafüzeti feladatokat is gyakoroltuk előtte).
Tanítványom nagyon élvezte, hogy a számítógépen alkothat, és azzal, hogy egy általa kedvelt dolgot - minecraft - párosítottunk egy számára nehezen megtanulható anyaggal, ez még közelebb vitte őt ahhoz, hogy megtanulja.
Nagyon jók az ötleteid, biztosan ki fogok próbálni közülük párat! Köszönöm a megosztást!
VálaszTörlés