Multimédia az oktatásban - Digitális történetmesélés

A digitális történetmesélés bármely tanórán alkalmazható, csupán egy kreatív feladatötletre van hozzá szükség, és számos anyagrészt fel tudunk dolgozni a diákokkal. Mivel alapvetően csoportmunkáról van szó, így a feladat által nemcsak a digitális kompetenciák, de kooperatív készségeik is fejlődnek.

Digitális történetmesélés lépései

1. Előkészítés
·        -  történet tervezése: szinopszis, treatment, storyboard
·        -  néhány filmes eszköz megismerése: jelenet, snitt, plánok, kameramozgás stb.
      A szinopszis a film rövid cselekményének összefoglalója.
      A treatment a film történetének vázlata, ami tartalmazza a cselekményt, a helyszínt, a karaktereket, a ő viszonyaikat és változásaikat, a döntési szituációkat, vagyis tulajdonképpen az egész sztorit.
      A storyboard vagy képes forgatókönyv egy olyan eszköz, technikai forgatókönyv, melynek segítségével a történetet tudják vizuálisan megjeleníteni még a forgatás vagy animálás megkezdése előtt. Lehet egyszerű (vázlatos, pálcikaemberekkel), vagy részletesen, képregényszerűen megrajzolt is. Nemcsak az egyes jelenetek rajzos változatát tartalmazza, de gyakran szereplők szövegét, illetve különféle technikai utasításokat is, mint például a kameramozgás vagy utalás a hang- és képeffektusokra.

2. Filmezés
·         csoportszerepek: rendező, színészek, operatőr, gyártásvezető

3. Utómunka
·         közös vágás

4. Bemutató, értékelés
·         előre megadott értékelés sablon alapján

Digitális történetmesélés típusai
Mítoszok, legendák, mesék
Dokudrámák
Leírás és következtetés
Reklám vagy közérdekű közlemény

Digitális történetmesélés az alábbi alkalmazásokon keresztül történhet:
blog pl. Blogger
microblog: pl. Twitter
podcast pl. Podomatic
interaktív plakát pl. Glogster  
online faliújság: Linoit

Együttműködésre alkalmas felület: Padlet, Google dokumentum

A digitális történetmesélés 4 típusa közül az általam kiválasztott a reklám. A diákok feladata, hogy csoportban készítsenek egy maximum 15 perces reklámfilmet német turistáknak Budapest nevezetességeiről. Ezen feladat azért is hasznos, mert a nevezetességek szerepelnek az érettségi tételek között.
Csoportbeosztás
Budapest általam kiválasztott nevezetességeit kinyomtatom, szétvágom, majd mindenki húz egyet. Az azonos képhez tartozók fognak egy csoportot alkotni (4-5 fő)

Diákok számára szánt feladat: Feladat 
Diákok számára szánt segédlet: Segédlet
Diákok számára szánt értékelési táblázat: Értékelés 
     - mivel digitális a feladat, ezért a BeeTheBest alkalmazás kitűnő választás lehet az értékelésre. Alkalmazása egyszerű. Egy új projektet nyitva csoportba sorolhatók a diákok, így látják, hogy mire hány pontot kapnak, illetve a többiekhez képest hol helyezkednek el:
     - BeeTheBest: http://beethebest.org/
     - Oktató videók:
       1. Pedagógiai háttér, regisztráció: https://www.youtube.com/watch?v=vXjkGTwBIok
       2. Osztály létrehozása: https://www.youtube.com/watch?v=ykF7gDzYxWw
       3. Szint és ponthatárok beállítása, névsor hozzáadása: https://www.youtube.com/watch?v=taWlYtlzpnc
       4. Tevékenység és pontok, jelvények hozzáadása: https://www.youtube.com/watch?v=yLgq827ieOw
       5. Rangsor oldal: https://www.youtube.com/watch?v=z-ZbUIK4SUQ



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések