Multimédia az oktatásban - Podcast

Ezen bejegyzés a podcastokról fog szólni. De mi is az a podcast? Bármiféle digitális hanganyagot besorolhatunk ebbe a kategóriába, az egyszerű beszélgetéstől kezdve a hírek elmondásán át egészen az interjúig. Ezekre a rádióműsorokra feliratkozhatunk, sőt mi magunk is hozhatunk létre ilyet. Hogy szemléltessük, milyen egyszerű is ez, hallgasd meg a következő podcastot, és győződj meg róla Te magad!

Ezt a podcastot hárman készítettük: Szabó Cintia, Steinmacher Dóra és Szenohradszki Adél. Illetve ezt a blogbejegyzést is közösen fogalmaztuk meg és hoztuk létre.

Podcastunk egy iskolai rádióba készített képzeletbeli interjú a Magyar Grammatika szerzőivel. Azért ezt a témát választottuk, mert a grammatika kifejezetten nagy szerepet játszik az anyanyelv-oktatásban. Mindig aktuális volt, és mindig is aktuális lesz, s ehhez nagy segítséget nyújt az említett könyv, mely részletesen foglalkozik a grammatika minden kisebb és nagyobb részével. Mivel mindhárman magyarszakosok vagyunk, elengedhetetlennek tartjuk anyanyelvünk rendszerének megfelelő ismeretét, ezért célunk, hogy ezt minél jobban megismertessük és megszerettessük majd a diákokkal.

A podcast előkészítése több lépcsőben zajlott. Először megbeszéltünk egy időpontot, mely mindnyájunknak megfelelt, majd kiválasztottuk a témát, melynek kapcsán egy interjút szerettünk volna készíteni. Miután ez sikerült, felépítettük az interjú vázát, kérdésről kérdésre. Ezután ezeket még átdolgoztuk, majd amikor elnyerte végleges formáját, akkor következett a felvétel.

A felvételt egy mobiltelefonnal valósítottuk meg, s mindenkinek ajánljuk is ezt az eszközt, hiszen egyszerűen készíthetünk vele jó minőségű hanganyagokat. Miután elkészült a felvétel, vágás következett, melynek során összeillesztettük az egyes részeket, s zenét illesztettünk be hozzá.

A podcast készítése jó hangulatban telt, hiszen újdonság volt mindhármunk számára, és elsőre nem ment minden gördülékenyen. A kooperáció egyszerű volt számunkra, hiszen együtt végeztük el az egész folyamatot, mindenki kivette a részét a különböző feladatokból. Célunk, hogy egy közös produktumot létrehozzunk, megvalósult.

A podcast elkészítése természetesen nemcsak annak hasznos, aki meghallgatja, hanem nekünk, készítőknek is. A kooperáció nagyon fontos eleme az életnek, s egy podcast készítése alkalmas is ennek fejlesztésére, hiszen együttműködésen alapul. Ezenkívül a kommunikációs, a szövegalkotási, a retorikai, valamint a digitális készségeink is fejlődtek ezáltal.

Podcastot akár diákjainkkal is készíttethetünk, akik így a szövegfeldolgozás és az alkotási folyamat közben játszva tanulnal vagy kész podcastot is bevihetünk az órára, hogy együtt meghallgassuk, és annak kapcsán feladatokat oldjunk meg. 

Ennek kapcsán egy konkrét példát is szeretnénk bemutatni:
Évfolyam: 12.
Létszám: 10-15 fő
Tantárgy: német vagy angol nyelv
Téma: Divat, öltözködés

Fejlesztendő kompetenciák: Hallott szöveg értésének fejlesztése, digitális kompetencia fejlesztése, szövegalkotási készség fejlesztése, kritikai gondolkodás fejlesztése.

Feladat: Podcast meghallgatása, majd a hozzá kapcsolódó online feladatlap kitöltése, mely olyan kérdéseket, lyukas szöveget, egyéb feladatokat tartalmaz, melyekre a meghallgatott szöveg segítségével tudnak válaszolni a diákok.


Értékelési szempontok: Mivel az egyéni, írásban történő értékelés nagyon fontos, így mindenképpen kapnának szöveges visszajelzést a diákok a munkájukról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések