Multimédia az oktatásban - Podcast
Ezen bejegyzés a podcastokról fog szólni. De mi is az a
podcast? Bármiféle digitális hanganyagot besorolhatunk ebbe a kategóriába, az
egyszerű beszélgetéstől kezdve a hírek elmondásán át egészen az interjúig.
Ezekre a rádióműsorokra feliratkozhatunk, sőt mi magunk is hozhatunk létre ilyet.
Hogy szemléltessük, milyen egyszerű is ez, hallgasd meg a következő podcastot,
és győződj meg róla Te magad!
Ezt a podcastot hárman készítettük: Szabó Cintia,
Steinmacher Dóra és Szenohradszki Adél. Illetve ezt a blogbejegyzést is közösen
fogalmaztuk meg és hoztuk létre.
Podcastunk egy iskolai rádióba készített képzeletbeli
interjú a Magyar Grammatika szerzőivel. Azért ezt a témát választottuk, mert a
grammatika kifejezetten nagy szerepet játszik az anyanyelv-oktatásban. Mindig
aktuális volt, és mindig is aktuális lesz, s ehhez nagy segítséget nyújt az
említett könyv, mely részletesen foglalkozik a grammatika minden kisebb és nagyobb
részével. Mivel mindhárman magyarszakosok vagyunk, elengedhetetlennek tartjuk
anyanyelvünk rendszerének megfelelő ismeretét, ezért célunk, hogy ezt minél
jobban megismertessük és megszerettessük majd a diákokkal.
A podcast előkészítése több lépcsőben zajlott. Először
megbeszéltünk egy időpontot, mely mindnyájunknak megfelelt, majd kiválasztottuk
a témát, melynek kapcsán egy interjút szerettünk volna készíteni. Miután ez
sikerült, felépítettük az interjú vázát, kérdésről kérdésre. Ezután ezeket még
átdolgoztuk, majd amikor elnyerte végleges formáját, akkor következett a
felvétel.
A felvételt egy mobiltelefonnal valósítottuk meg, s
mindenkinek ajánljuk is ezt az eszközt, hiszen egyszerűen készíthetünk vele jó
minőségű hanganyagokat. Miután elkészült a felvétel, vágás következett, melynek
során összeillesztettük az egyes részeket, s zenét illesztettünk be hozzá.
A podcast készítése jó hangulatban telt, hiszen újdonság
volt mindhármunk számára, és elsőre nem ment minden gördülékenyen. A kooperáció
egyszerű volt számunkra, hiszen együtt végeztük el az egész folyamatot,
mindenki kivette a részét a különböző feladatokból. Célunk, hogy egy közös
produktumot létrehozzunk, megvalósult.
A podcast elkészítése természetesen nemcsak annak hasznos,
aki meghallgatja, hanem nekünk, készítőknek is. A kooperáció nagyon fontos
eleme az életnek, s egy podcast készítése alkalmas is ennek fejlesztésére,
hiszen együttműködésen alapul. Ezenkívül a kommunikációs, a szövegalkotási, a
retorikai, valamint a digitális készségeink is fejlődtek ezáltal.
Podcastot akár diákjainkkal is készíttethetünk, akik így a
szövegfeldolgozás és az alkotási folyamat közben játszva tanulnal vagy kész
podcastot is bevihetünk az órára, hogy együtt meghallgassuk, és annak kapcsán
feladatokat oldjunk meg.
Ennek kapcsán egy konkrét példát is szeretnénk
bemutatni:
Évfolyam: 12.
Létszám: 10-15 fő
Tantárgy: német vagy angol nyelv
Téma: Divat, öltözködés
Fejlesztendő kompetenciák: Hallott szöveg értésének
fejlesztése, digitális kompetencia fejlesztése, szövegalkotási készség
fejlesztése, kritikai gondolkodás fejlesztése.
Feladat: Podcast meghallgatása, majd a hozzá kapcsolódó
online feladatlap kitöltése, mely olyan kérdéseket, lyukas szöveget, egyéb
feladatokat tartalmaz, melyekre a meghallgatott szöveg segítségével tudnak
válaszolni a diákok.
Értékelési szempontok: Mivel az egyéni, írásban történő
értékelés nagyon fontos, így mindenképpen kapnának szöveges visszajelzést a
diákok a munkájukról.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése